Magazijnsoftware.com

You Are Viewing

CB Logistics breidt fulfilmentdiensten uit naar nieuwe markten

Vraagstelling

CB Logistics, voorheen Centraal Boekhuis, in Culemborg is een voorbeeld van een multichannel fulfilmentcentrum. Het sterk gemechaniseerde warehouse verscheept dagelijks 300.000 tot 500.000 boeken van vele uitgevers naar winkels en consumenten, ondermeer namens bol.com. De teruglopende boekverkoop in Nederland was aanleiding voor de logistiek dienstverlener om de operatie open te stellen voor de nieuwe markten fashion en healthcare. CB Logistics vroeg zich af wat betekende dit voor de logistieke processen en IT-systemen.

Aanpak

Storelink pakte de vraag aan samen met een projectteam van CB Logistics. Het team volgde de volgende aanpak:

  • Inventarisatie van benodigde IT-functies voor nieuwe dienstverlening en inpassing in bestaande IT-architectuur.
  • Ontwerp van toekomstig proces en besturing voor geïntegreerde dienstverlening in media, fashion en healthcare.
  • Selectie van een nieuw WMS dat het ontworpen proces ondersteunt.
Resultaat

De IT-architectuur van CB Logistics bestond grotendeels uit zelfontwikkelde systemen. De inventarisatie maakte het voor CB Logistics duidelijk dat een standaard-WMS in de IT-architectuur ingepast kon worden om de eisen voor de nieuwe dienstverlening in te vullen. Vervolgens werkten we gezamenlijk het geïntegreerd ontwerp voor de processen en bijbehorende besturingsregels. We toetsten het ontwerp bij diverse experts uit de markten fashion en healthcare. Ten slotte selecteerden we een geschikt WMS uit een shortlist van 4 pakketten. Gezien de omvang en complexiteit van het warehouse, wordt het nieuwe WMS in fases ingevoerd. Inmiddels is het WMS met succes in gebruik genomen in een gedeelte van de operatie en wordt er gewerkt aan de vervolgfases. Zie ook artikel op Logistiek.nl.