Magazijnsoftware.com

You Are Viewing

News

Nieuwe Generatie WMS-software dient zich aan

Er is een verandering gaande op de markt van warehouse management systemen. Naast de traditionele pakketten met uitgebreide functies, ontstaan er nieuwe pakketten die gebruik maken van moderne technologieën als cloud en mobiele apps. Tot dusverre kon de nieuwe generatie zich niet meten met de gevestigde orde en beperkten de nieuwkomers zich tot eenvoudige magazijnen. Die tijd lijkt voorbij!

Dat constateert WMS-onderzoeker Jeroen van den Berg van adviesbureau Storelink tijdens de jaarlijkse doorlichting van WMS-pakketten voor het »Warehouse Logistics« zoekportaal. Het bureau is verantwoordelijk voor de onafhankelijke screening van WMS-pakketten in de Benelux voor het online portaal. »Warehouse Logistics« bestaat sinds 2000 en is een initiatief van het Duitse Fraunhofer instituut. Dit jaar zijn 90 Europese WMS-pakketten doorgelicht. “Een duidelijke exponent van de nieuwe generatie is de firma Optimizers uit Nijkerk, een nieuwkomer in het onderzoek. Hun Warpspeed WMS is niet alleen gebouwd op moderne technologie, ook de opzet van het pakket is verfrissend anders. Zo kun je magazijnprocessen in het WMS definiëren door stroomschema’s te tekenen met bouwblokjes. Dat biedt meer flexibiliteit dan het zetten van vinkjes bij vooraf gedefinieerde processen zoals dat in traditionele pakketten gebeurt.”

Optimizers werkte ruim 4 jaar aan de ontwikkeling van het pakket en heeft het bij 8 bedrijven geïmplementeerd. “Inmiddels is het pakket rijp om op te schalen”, zegt directeur Stefan van Diggelen. ”We hebben het pakket bij uiteenlopende bedrijven van productie tot groothandel en logistieke dienstverlening en in diverse markten als elektronica, food en e-commerce uitgerold. Dankzij deze klanten hebben we het WMS volwassen kunnen maken.”

De jaarlijkse update van het WMS-onderzoek is sinds september online beschikbaar. De selectietool geeft een uitgebreide inkijk in de deelnemende pakketten en is gratis toegankelijk via www.warehouse-logistics.com.